'Draag uit wie je als bouwbedrijf bent en hóe je de dingen doet.'

Eind vorig jaar belde Viola Huurnink, hoofdredacteur van vakblad Aannemer (het vakblad), ons ik wij wilden vertellen over onze website. Kom maar op, zei Gonard. De aanleiding van het gesprek: een onderzoek naar websites van bouwbedrijven, uitgevoerd door Saskia de Jong van Etago. De conclusie van het onderzoek, waarin ‘de connectie met de lezer centraal stond’: er is veel mis met websites van bouwbedrijven. Er wordt weinig geschreven over projecten, personeel is nauwelijks zichtbaar en dikwijls ontbreken nieuwsupdates. ‘Maar,’ zo schreef Viola in haar mail, ‘er worden ook goede voorbeelden genoemd. Waaronder jullie website.’ Lang verhaal kort: ze was benieuwd naar ‘het verhaal achter’ onze website. ‘Het waarom van deze aanpak, het waarom van een website, etc.’ Je begrijpt: wij waren gevlijd.

Viola en Gonard voerden een leuk gesprek, waarin Gonard allereerst vertelde dat ook wij lange tijd sceptisch waren over websites. Het meeste werk komt via-via binnen, zo weten we uit ervaring, dus we zagen onze website lange tijd als tijd- en geldverspilling. ‘Inmiddels,’ en vanaf hier quoten we Gonard, ‘weet ik wel beter. Als je het goed doet, werkt een website écht. Het maakt dat bezoekers je bedrijf leren kennen; er een bepaald gevoel bij krijgen. En dat trekt weer de juiste klanten. Hoe je een goede website maakt? 1) Vooral niet zelf. Dat kun je niet. Schakel een deskundige in. Die houdt je scherp en bekijkt de zaken vanuit een ander perspectief. 2) Draag uit wie je als bouwbedrijf bent en hóe je de dingen doet. Je moet onderscheidend willen zijn. Zonder personal touch lukt dat niet, dus 3) laat mensen zien. Wij brengen medewerkers in beeld én klanten. Zij vertellen in blogs over hun ervaringen met ons. Ervaringen die door een tekstschrijver worden opgetekend. Want 4) doe het er niet zomaar even bij. Zet er iemand op, anders komt de klad er in. En 5) ga zelf bloggen. Het is verschrikkelijk leuk! Ik laat in de auto – uiteraard handsfree – mijn gedachten de vrije loop, terwijl onze tekstschrijver op kantoor meeschrijft. Omdat ik dyslectisch ben, maar ook omdat je het als aannemer niet kunt. Schrijven is een vak apart. Daarmee is onze rol niet uitgespeeld. Je moet een website in je bedrijfscultuur zien te krijgen. Medewerkers aansporen om een foto te maken van de taart tijdens een oplevering. Dat straalt vaktrots uit.’

Een .pdf van het hele artikel vind je hier.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *